There was an error in this gadget

Gambar Nabil Bercium Tersebar-Punca berpisah dengan Irma?

Posted by Tongkat Warden | Posted in , , | Posted on 7:29 PM

1

Hangat dan panas!!!Mungkin ada yang telanh mengetahui apakah yang sedang melanda kisah kehidupan bekas Juara Raja Lawak Musim Ke-2 Ahmad Nabil Ahmad atau Nabil, 27, dirinya terus dilanda kontroversi sekali lagi apabila gambar yang dikatakan adalah beliau bercium dengan seorang kakak kepada aktres remaja berumur 16 tahun.

Mereka dikatakan bercuti di phuket thailand pada 27 Oktober yang lalu.Menurut sumber, terdapat tiga keping gambar yang telah pun jatuh ke tangan seorang wartawan hiburan dimana gambar-gambar tersebut telah 'dicuri' oleh orang yang tidak bertanggungjawab yang mahu menjatuhkan karier nabil.

Nabil yang ditemuramah baru-baru ini menafikan sekeras-kerasnya foto tersebut dengan menyatakan gambar tersebut adalah gambar super impose.

Muka kedua-dua individu berkenaan memang sama dengan wajah kami, namun saya tidak mampu menafikan teknologi hari ini terlalu hebat apabila teknik superimpose boleh digunakan untuk tujuan mengaibkan diri seseorang itu. Bagi saya, mungkin ada pihak ketiga yang cuba mengambil kesempatan ekoran kisah peribadi saya yang kurang enak dipaparkan media masa sejak dua minggu berturut-turut.


“Barangkali apa yang dilakukan pihak berkenaan bertujuan menyedarkan saya mahupun artis lain supaya lebih berhati-hati dalam menjalin perhubungan. Mungkin juga saya dijadikan ‘tikus makmal’ oleh pihak berkenaan menjalankan uji kaji supaya orang lain mendapat iktibar. Bagi saya, apabila gambar seumpama ini tersebar, orang akan menilai dan lazimnya mereka mendakwa ia betul walaupun kita membuat penafian.


“Pun begitu, apa yang boleh saya nyatakan, penghasilan foto aksi panas itu dibuat menerusi teknik superimpose yang begitu teliti pembikinannya. Apabila diamati ketiga-tiga foto berkenaan, memang sukar kita menemui kelemahannya. Justeru, saya kagum dengan hasil kerja pihak berkenaan,” kata Nabil mempertahankan dirinya dan Qasha daripada terus menjadi mangsa keadaan.


Apabila diajukan soalan, adakah dia berasakan dirinya teraniaya apabila ada pihak yang iri hati dengan populariti beliau, Nabil menjelaskan, “Bagi saya, rezeki ditentukan Tuhan. Namun, mungkin orang beranggapan saya playboy, sebaliknya saya hanya manusia biasa yang kadang kala membuat kesilapan. Kepada mana-mana pihak yang pernah terguris hati dan perasaan dengan kata-kata mahupun perbuatan saya, saya mohon maaf.


“Tolonglah terima saya sebagai manusia yang tidak sempurna. Kisah saya dan Irma (Hasmie) putus cinta adalah masalah peribadi kami, janganlah ditokok tambah dengan isu foto lucah saya dan Qasha pula. Keadaan ini benar-benar membuatkan saya tertekan. Namun, kehidupan perlu diteruskan. Apa saja pandangan masyarakat terhadap diri ini, saya terima dengan hati terbuka.


“Sekiranya saya tidak diduga dengan ujian sebesar ini, mungkin saya akan terus lalai. Manusia apabila berada di atas, ada nama, ada banyak wang, mereka alpa. Saya akui perkara itu. Barangkali dugaan yang berlaku ke atas diri saya adalah titik permulaan supaya saya kembali ke pangkal jalan. Mungkin sudah tiba masanya saya memulihkan diri dan memperbanyakkan amal ibadat. Saya sayang kerjaya ini.

 Apa pun Tongkat Warden menasihatkan agar nabil menjaga pergaulan dan tidak lagi terjebak dengan gosip-gosip yang meruntuhkan kariernya.

Isu Zaid Tarik Diri Dan Bakal Menubuhkan Parti Baru

Posted by Tongkat Warden | Posted in , , | Posted on 5:04 PM

0

Atas permintaan Liza,saya Tongkat Warden adik beradik kepada Tongkat Warrant ingin membincangkan isu ini. Setelah apa yang berlaku di dalam parti PKR,sememangnya seperti ada sesuatu yang tidak kena pada pemilihan parti tersebut baru-baru ini.Di bawah merupakan kronologi kepada krisis kepimpinan di dalam PKR:

* 16 Oktober – Zaid Ibrahim ambil cuti politik enam bulan selepas Anwar Ibrahim menghalang beliau daripada menyertai program parti itu di Sabah atas jemputan Naib Presiden PKR Datuk Dr.Jeffrey Kitingan.

* 18 Oktober – Dalam pertemuan secara eksklusif dengan mStar Online Azmin Ali nafi beliau mempunyai masalah dengan Zaid dan menjadi punca mengapa Anwar halang Zaid ke Sabah.

* 18 Oktober – Zaid langgar arahan Anwar dan tetap menjejakkan kaki ke Sabah. Bertemu dengan Jeffrey Kitingan dan pemimpin-pemimpin PKR Sabah yang lain.

* 27 Oktober – Dr Jeffrey umum letak jawatan sebagai naib presiden dan semua jawatan politik termasuk anggota Biro Politik PKR.

* 28 Oktober – Ketua Bahagian Kota Kinabalu Christina Liew pula mengumumkan peletakan jawatan sebagai anggota majlis tertinggi PKR.

* 28 Oktober – Setiausaha Agung PKR, Datuk Salehuddin Hashim menafikan beliau meletak jawatan selepas khabar angin bertiup kencang mengatakan beliau telah melepaskan jawatannya itu ekoran krisis kepimpinan yang berlanjutan dalam parti tersebut.

* 29 Oktober – Menteri Besar Selangor arah ADUN Pelabuhan Klang, Badrul Hisham Abdullah melepaskan jawatan sebagai ADUN.

Dan ada lagi beberapa rentetan sehinggalah (kalau xsilap saya) pada 8 november lalu Zaid mengumumkan penarikan diri daripada terus bertanding kerusi Timbalan Presiden. Berikut merupakan petikan teks dari laman web beliau:

"Saya ingin mengumumkan pengeluaran saya sebagai calon dari kontes Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat dan pengunduran diri saya dari semua posting diadakan di parti.


Saya ditawari untuk bergabung dengan parti ini di bawah kepercayaan bahawa saya boleh mempromosikan tercerahkan dan politik progresif, memelihara dan mengembangkan nilai-nilai politik berprinsip dan budaya yang saya anggap penting bagi perkembangan demokrasi dan tata pemerintahan yang baik di negeri ini. Aku salah.


Selama pemilihan parti, peristiwa telah menunjukkan bahawa kepimpinan secara aktif membenarkan tindakan malpraktik dan kecurangan dalam pilihan raya untuk mencapai tujuan tersebut dirancang. Saya yakin bahawa setiap parti politik dengan nilai-nilai munafik dan palsu tersebut tidak akan boleh menawarkan reformasi yang bererti bagi rakyat negeri ini.


Saya telah membuat keputusan ini kerana tidak ada usaha pada bahagian dari pimpinan parti untuk mengatasi pelbagai masalah manipulasi dan amalan-amalan pilihan raya yang tidak adil, walaupun isu ini diangkat berkali-kali.


Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua ahli yang telah menyokong saya dan ditempatkan iman mereka di jalan reformasi. Ini adalah kekecewaan sepenuhnya bahawa saya tidak boleh meneruskan proses pemilihan cacat. Saya tetap komited untuk menyebabkan Pembangkang dan akan terus bercakap tentang isu-isu dari orang biasa. Bersama, kita akan terus meneruskan perjuangan berterusan kami terhadap kerajaan yang lebih baik untuk rakyat.


Akhirnya, saya berharap para peminat memujanya Anwar Ibrahim akan tidak lagi menganggap saya sebagai "spoiler" berdiri di jalan perjalanan mereka ke Putrajaya. Saya berharap mereka semua terus cekal".

Ternyata tersirat nada kekecewaan dari hati Zaid sendiri kerana proses pemilihan yang partinya terdapat perkataan 'adil' ternyata tidaklah seadil yang diharapkan. Zaid sememangnya seorang pemimpin yang tegas pendirian kerana mengikut sejarah politik beliau yang lalu,beliau pernah meletakkan jawatan sebagai menteri di jabatan perdana menteri atas isu ISA. Anda boleh baca artikel berkenaan perletakkan jawatan tersebut disini . Maka tidak hairanlah kalau beliau sekali lagi keluar parti atas isu yang dianggap melanggar prinsip hidup beliau.

Oleh itu,saya menyarankan anda semua membuat sedikit kajian dan membaca dari pelbagai sumber jika melibatkan sesuatu isu yang dianggap agak kontroversi seperti isu ini kerana Zaid pendatang dari UMNO,kemudian ingin keluar PKR.Sudah tentu ramai memikirkan beliau sebagai pengacau atau tali barut UMNO namun kita seharusnya berfikir setiap apa-apa yang berlaku ada sebabnya dan apa yang berlaku menjadi sejarah dan sejarah itu adalah untuk diteladani dan dijadikan sempadan sambil difikir-fikirkan,bukan sekadar dihafal. Kesimpulannya,janganlah kita menuduh dan terus mencerca tindakan seseorang,kaji dan pelajari sesuatu daripada tindakan tersebut.

Update Terkini: Zaid telah pun mengesahkan pengunduran diri daripada PKR. Berita pengunduran boleh baca disini:

KUALA LUMPUR: Bekas ketua Parti Keadilan Rakyat (PKR) Wilayah Persekutuan Datuk Zaid Ibrahim mengesahkan hari ini beliau akan meninggalkan parti itu.

Teka-teki mengenai pengundurannya dari parti itu terjawab bila beliau membuat penjelasan menerusi blognya (http://www.zaiduntukrakyat.com).
Dalam pos terbarunya Zaid berkata, pengundurannya dari parti akan dianggap selesai, sebaik saja beliau menyerahkan surat rasmi kepada sekretariat parti.
"Saya merujuk kepada tajuk harian The Star hari ini. Adalah benar saya akan meninggalkan parti itu tetapi saya belum menyerahkan surat pengunduran rasmi dari parti.

"Semuanya akan dijelaskan menerusi siaran akhbar Jumaat ini, 19 November ini," katanya.

Akhbar itu melaporkan bahawa Zaid, yang telah menarik diri dari bertanding untuk jawatan timbalan presiden PKR, memutuskan untuk keluar parti, atas sebab beliau tidak dapat menerima perkembangan dalam parti itu akhir-akhir ini.

Bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri itu mengumumkan pada 8 November bahawa beliau menarik diri dari bertanding untuk jawatan timbalan presiden PKR dan meletakkan semua jawatannya dalam parti.
Zaid berkata dalam blognya bahawa kepimpinan PKR tidak berusaha mengatasi manipulasi dan penyelewengan dalam pemilihan parti yang sedang berlangsung walaupun isu berkenaan telah beberapa kali ditimbulkan.

Sehari selepas pengumuman itu, Zaid mendesak Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan naib presiden Mohamed Azmin Ali meletakkan jawatan, kerana Zaid mendakwa kedua-dua mereka adalah punca segala masalah dalam parti.

Zaid kini dipercayai berada di luar negara dan tidak dapat dihubungi untuk ulasan lanjut. - BERNAMA

Khatib mendoakan Lim Guan Eng ketika khutbah Jumaat

Posted by Tongkat Warden | | Posted on 1:24 PM

0

Setelah hangat diperhangat dan diisukan oleh sebahagian kecil umat Islam,Isu Khatib mendoakan Lim Guan Eng menampakkan ruang bagi musuh parti politik untuk meraih sokongan dan menyemai kebencian dikalangan penduduk Malaysia. Disamping slogan 1Malaysia yang dilaungkan, namun slogan tersebut hanyalah sekadar laungan dimulut dan papan-papan iklan semata kerana pihak yang sibuk melaungkan itulah juga yang cuba memecah-belahkan rakyat Malaysia yang berbilang kaum.

Apakah yang didoakan oleh khatib tersebut? Khatib tersebut mendoakan agar Lim Guan Eng mendapat hidayah dan memasuki Islam. Adakah menjadi kesalahan jika kita melakukan hal sedemikian? Rasulullah sendiri pernah mendoakan orang bukan muslim agar Allah memberikan petunjuk dan hidayah kepadanya iaitu 'Amr bin Hisyam atau Abu Jahal dan Umar bin Khattab Radhiyallahu 'anhu keduanya merupakan pimpinan musyrikin Quraisy di Makkah. Doa tersebut terkandung didalam hadis dibawah:


عَنْ ابْنِ عُمَرَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ اللَّهُمَّ أَعِزَّ الْإِسْلَامَ
 بِأَحَبِّ هَذَيْنِ الرَّجُلَيْنِ إِلَيْكَ بِأَبِي جَهْلٍ أَوْ بِعُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ

Dari Ibnu Umar Radhiyallahu 'anhu bahwa sesungguhnya Rasulullah shollallahu 'alaih wa sallam berdoa: "Ya Allah, muliakanlah Islam dengan sebab kecintaan dua lelaki kepadaMu, yaitu dengan sebab 'Amr bin Hisyam (Abu Jahl) atau dengan sebab 'Umar bin Khattab." (Riwayat At-Tirmidzi )

Maka tidaklah salah bagi umat Islam mengharap dan berdoa agar Allah memberikan petunjuk hidayah kepada orang bukan Muslim untuk memasuki Islam pada mana mereka itu masih lagi hidup. Maka, isu ini seharusnya dirujuk kepada Majlis fatwa dan BUKAN kepada pimpinan UMNO yang hanya melebihkan retorik politik mereka.

Dan baru2 ini,mereka telah bertindak melebihi polis dan jabatan agama Islam sendiri apabila akan menyerahkan laporan siasatan doa khutbah kepada Majlis Fatwa. Laporan yang disisasat oleh siapa?mereka atau polis atau jabatan agama? Malah siasatan oleh MAIPP juga meminta Khatib menjelaskan perkara sebenar,bukan seperti sebahagian pemimpin UMNO dan TV3 sendiri membuat tomahan dan tuduhan sendiri.

Apa yang dikhuatiri berlaku adalah perpecahan umat Islam sendiri dan peranan masjid sedikit runtuh kerana perpaduan retak dikalangan jemaah atas isu yang diperbesarkan. Biarlah polis yang menyiasat,biarlah jabatan agama yang menyelesaikan isu ini dan biarlah majlis fatwa yang meletakkan hukum kepada perkara ini.

Peguam Bukan Islam Memohon Menjadi Peguam Syarie

Posted by Tongkat Warden | Posted in , | Posted on 1:22 PM

0

Walao..satu perkara lagi yang bakal merubah landskap perundangan dinegara kita ni. Permohonan orang bukan Islam untuk menjadi peguam syarie..ini sangat2 menggugat undang-undang Islam dinegara kita. Dan yang aku pelik gila ni,yang bagi kelulusan adalah hakim melayu. Aku tak tahu nak salahkan sape tapi yang jelas inilah undang-undang yang kita persetujui dan tak tentang langsung. Inilah akibatnya apabila menolak HUDUD.

Undang-undang sivil lebih mengatasi undang-undang Islam dinegara Islam. Aku bukan nak mengajak korang menyokong parti yang memperjuangkan HUDUD, sekadar nak menghasut jek..sokonglah mereka-mereka yang memperjuangkan Islam ATAU berikan desakan kepada pimpinan sekarang untuk membuat kajian berkenaan perlaksanaan hukum HUDUD tu..ni tak..belum lagi buat kajian,dah kata kejamlah..itulah..inilah...dengan gejala sosial dan korang pon tahu budak2 sekarang macam mane,so memang tepat pada masanya untuk melaksanakan hukum HUDUD ni sebab kita dah semakin kembali ke zaman jahiliyah. Orang jahiliyah bunuh bayi perempuan sahaja,kita ni..lelaki pompuan dibunuh..kat bawah ni ada laporan berkaitan isu peguam bukan Islam nak jadi peguam syarie tu. Aku cari kat berita harian ngn metro xde,dok sibuk nak pilihan raya jek..Islam entah ke mane..

BERNAMA

KUALA LUMPUR i - Seorang wanita yang bukan beragama Islam hari ini memperoleh kebenaran dari Mahkamah Tinggi Sivil di sini dalam usaha awalnya menjadi seorang peguam syarie di Wilayah Persekutuan (WP).

Hakim Datuk Mohd. Zawawi Salleh membenarkan Victoria Jayaseele Martin mendapatkan semakan kehakiman untuk satu perintah mandamus (untuk memaksa kerajaan mematuhi perintah mahkamah) bagi mendesak Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) menerimanya sebagai peguam syarie tanpa mengambil kira beliau bukan orang Islam.

Hakim Mohd. Zawawi membuat keputusan itu di kamar beliau selepas menolak bantahan awal MAIWP.

Victoria, 48, diberi tempoh 14 hari untuk memfailkan permohonan semakan kehakiman tersebut. Tarikh bagi pendengaran kes itu masih belum ditetapkan.

Ini adalah kes pertama di ibu negara apabila seorang peguam bukan Islam diberi kebenaran untuk mencabar keputusan bahawa hanya peguam yang beragama Islam boleh bekerja sebagai peguam syarie di Mahkamah Syariah.

Di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, keperluan utama bagi seorang peguam syarie ialah seseorang itu harus seorang Islam.

Victoria yang memperoleh Diploma dalam Undang-Undang dan Amalan Syariah (DSLP) pada 2004 dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) mengambil tindakan undang-undang di Mahkamah Sivil selepas permohonannya sebagai peguam syarie ditolak MAIWP melalui jawatankuasa peguam syarie.

Pemohon berkata, melalui sepucuk surat bertarikh 6 April 2006, beliau menghantar permohonan tetapi MAIWP memaklumkan beliau bahawa permohonannya sedang diproses.

Selepas lebih tiga tahun, tiada jawapan daripada MAIWP berhubung permohonannya.

Katanya, melalui sepucuk surat bertarikh 4 Ogos 2009 beliau memohon semula sebagai peguam syarie tetapi MAIWP menerusi jawatankuasa peguam syarie melalui sepucuk surat bertarikh 9 September 2009 menolak permohonannya atas alasan bahawa beliau bukan Islam.

Beliau kemudian memfailkan permohonan kebenaran pada 23 Oktober tahun lalu yang antara lain menuntut perintah untuk membatalkan keputusan MAIWP kerana menolak permohonannya untuk diterima sebagai peguam syarie di Mahkamah Syariah Kuala Lumpur.

Victoria juga mahukan satu pengisytiharan bahawa Kaedah 10 daripada Rukun Peguam Syarie 1993 yang memberi mandat bahawa orang Islam sahaja boleh diterima sebagai peguam syarie adalah ultra vires (melampaui batasan undang-undang) kepada Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah Persekutuan) 1993.

Beliau juga menuntut satu pengisytiharan bahawa di bawah kaedah yang sama, yang memberi mandat bahawa hanya orang Islam diterima sebagai peguam syarie, adalah bertentangan dengan Artikel 8(1), 8(2), 5 dan 10(1) Perlembagaan Persekutuan.

Peguam Kanan Persekutuan, Nadia Hanim Mohd. Tajuddin dari Pejabat Peguam Negara mewakili MAIWP.

Bercakap kepada pemberita kemudian, Victoria yang gembira dengan keputusan hari ini berkata, beliau mahu menjadi seorang peguam syarie demi kepentingan keadilan.

Peguamnya, Ranjit Singh memberitahu pemberita bahawa hakim menolak hujahan MAIWP bahawa hanya Mahkamah Syariah mempunyai bidang kuasa bagi mendengar permohonan anak guamnya berhubung permohonan menjadi peguam syarie.

Katanya, beliau memaklumkan hakim bahawa mahkamah sivil mempunyai bidang kuasa untuk menangani perkara itu.

Ranjit berkata, hakim juga menolak hujahan MAIWP bahawa jika Victoria tidak berpuas hati dengan keputusan Jawatankuasa Majlis Agama, beliau boleh membuat rayuan dengan majlis itu.

Larangan Keras Ceramah Politik di masjid, surau atau anda di pecat!

Posted by Tongkat Warden | Posted in , , | Posted on 12:35 PM

0

Aku rasa pelik dengan dan hairan isu sebegini masih lagi menjadi modal orang-orang yang berkepentingan untuk memperbesarkan lagi isu. Ni ada sedikit laporan daripada berita harian:

SHAH ALAM: Seramai 15 nazir masjid di Selangor diberi amaran keras kerana mengingkari arahan melarang mana-mana pihak menggunakan masjid di negeri itu sebagai tempat berpolitik.
Sambil melahirkan rasa kesal dengan sikap nazir yang gagal menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan itu, Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), Datuk Mohammed Khusrin Munawi, berkata larangan berpolitik itu perlu dipatuhi kerana ia tertakluk mengikut Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor.
Beliau berkata, amaran lebih tegas, termasuk memecat nazir akan dikenakan selepas ini jika mereka terus mengingkari arahan berkenaan.

"Kaedah Tauliah mengikut Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor sudah menyatakan secara jelas melarang semua pihak mengadakan ceramah dalam masjid yang berunsurkan politik, fitnah, menghasut dan menyakiti pihak lain," katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim yang mahu menghadap Sultan Selangor berhubung titah baginda yang melarang penggunaan masjid sebagai tempat politik.

Mohammed Khusrin berkata, Jais sudah meletak papan kenyataan berhubung larangan berpolitik di masjid dan surau di negeri itu.
Antara lain papan kenyataan itu dengan jelas menyebut mana-mana pihak yang mengingkari, melanggar atau mempertikaikan perintah atau arahan Sultan Selangor atas sifatnya sebagai Ketua Agama Islam di Selangor adalah melakukan kesalahan mengikut Seksyen 12 Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995.

Enakmen itu memperuntukkan denda tidak lebih RM3,000 atau hukuman penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Di KAJANG, Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno, Datuk Seri Noh Omar merayu Sultan Sharafuddin Idris Shah supaya tidak melayan permintaan Zaid, yang mahu menghadap baginda bagi menjelaskan maksud artikel Penyelaras Pakatan Rakyat dalam blog peribadinya berhubung larangan Sultan Selangor itu.

“Amat malang, Zaid sebagai seorang peguam hanya tahu mengenai undang-undang sivil, tetapi tidak belajar undang-undang syariah. Zaid perlu tahu di Selangor, titah baginda adalah arahan yang perlu dihormati,” katanya yang turut menyifatkan tindakan Zaid itu biadap.

Noh yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani memberitahu pemberita demikian selepas mengadakan lawatan kerja ke Pasar Tani Pekan Batu 14, di sini, semalam.

Di KOTA BHARU: Zaid mendakwa beliau tidak membuat sebarang kesilapan kerana tafsiran yang dibuatnya dalam artikel itu mengikut undang-undang negara.

“Justeru, saya tidak perlu minta maaf terhadap pihak istana. Kontroversi timbul disebabkan ada pihak tidak faham perkara itu,” katanya.

Bak kata tok guru,inilah kesan penjajah yang masih kuat ditinggalkan. Fikir-fikirkanlah...

Blok L Dan M pengganti Limbang-Dr Mahathir naik berang

Posted by Tongkat Warden | Posted in , , | Posted on 9:12 AM

0



Baru-baru ni Dr Mahathir agak melenting kerana Blok L dan M yang dulunya diusahakan oleh pihak petronas kini diserahkan kepada kerajaan Brunei. Jadi apa yang menjadi persoalan dalam isu ini? Apa implikasi pada Malaysia dan Brunei? Adakah Malaysia rugi?

Jadi aku ada buat sedikit research berkenaan dengan isu ni. Sebelum korang nak perjuangkan sesuatu,biarlah mempunyai asas yang kukuh. Jadi kat sini ada beberapa informasi berkenaan isu blok L dan M ni:

1. Kehilangan medan minyak Blok L dan M milik Malaysia dan diserahkan kepada kerajaan Brunei berikutan pelaksanaan pertukaran surat antara Malaysia dan Brunei pada 16 Mac, 2009.Maksudnya, perjanjian dijalankan masa Pak Lah memerintah.

2. Perjanjian itu meliputi persetujuan komersial yang membolehkan Malaysia menyertai dan membangunkan bersama sumber minyak dan gas di kawasan itu untuk tempoh 40 tahun. Maksudnya Petronas masih lagi boleh beroperasi tetapi royalti adalah milik kerajaan Brunei.

3.Perjanjian ni mengesahkan sempadan dalam lima sektor yang sudahpun ditetapkan menerusi perjanjian-perjanjian sebelum ini pada 1920, 1931, 1933 (dua perjanjian berasingan) dan 1939. Sektor lain yang belum mempunyai perjanjian sempadan darat,hal sempadan darat akan ditetapkan berdasarkan prinsip aliran air. Apabila urusan persempadan darat selesai, satu sempadan yang muktamad dan kekal akan ditetapkan antara Sarawak di bahagian Malaysia dan Brunei di satu pihak lagi.

4.Simpanan minyak mentah di situ bermutu tinggi , dianggarka sebanyak 1 bilion tong. Potensi hasilnya dianggarkan RM320 bilion.

5.Pada 16 Mac 2009, Bernama melaporkan Abdullah Ahmad Badawi di Bandar Seri Bengawan menyatakan bahawa "Brunei telah secara rasmi menggugurkan tuntutan ke atas Limbang". Pengguguran tuntutan oleh Brunei itu adalah sebahagian daripada Pertukaran Surat-Surat yang dimeterai beliau dengan Sultan Hassanal Bolkiah di Istana Nurul Iman.

Jadi,bagi aku sememangnya jalan penyelesaian ini adalah berbentuk 'win win situation'. Walaupun Malaysia secara Matematiknya kehilangan RM320 bilion pendapatan,namun hubungan kedua-dua negara lebih daripada nilai tersebut. Macam adik beradik, wang dan harta xkan dapat m'perbaiki hubungan yang keruh. Malah pihak brunei menjemput petronas membangunkan kawasan blok L dan M tersebut disamping melepaskan tuntutan terhadap Limbang. Diharap isu ni xmerenggangkan hubungan 2 hala antara kedua-dua negara. Relax dude, Malaysia ada banyak lagi blok simpanan yang masih belum diterokai.

p/s:Peace no war..=)

Tok Guru Nik Aziz Diugut Bunuh

Posted by Tongkat Warden | Posted in , , | Posted on 6:55 PM

0


Ibarat meletakkan leher dipedang si Algojo,tu lah yang boleh aku katakan kepada seorang lelaki menggunakan nama Mohd Safuan Mohd Hilmi, dimana dia telah mengugut bunuh Tuan guru dilaman sosial,facebook. Aku pelik betul ngan orang2 camni. Mende2 mcm ni bukannya boleh buat main2. Lelaki tu jugak dikatakan sanggup kene hukum gantung kalo dapat bunuh tok guru.

Aku rasa dia ni tak puas hati dengan kes tok guru kasi sound sape2 yang bantah ceramah politik di masjid. Kalo yea pon,tenang2 sudah lah..ni sampai nak bunuh2. Pelik-pelik..bagi aku la kan,khutbah atau ceramah kat masjid tu kita jangan terlampau sempitkan sangat dengan sekadar isu-isu agama je. Kita lebarkan dengan secara menyeluruh sesuai dengan Islam itu sebuah agama syumul,iaitu menyeluruh. Sedangkan nak masuk bilik air pon,kita turut disertakan dengan doa dan tata tertib.

Jadi aku rasa tiba masa kita jangan kongkong lagi peranan masjid dan pelbagaikan gaya penyampaian dan isi kandungan khutbah dan ceramah. Aku bukan ape..bosan tengok masjid jadi tempat hipnosis orang utk tido time khutbah. Tak sume,cume segelintir..bukan aku nak kutuk khatib yang bagi khutbah,tapi tolong la..penyampaian tu biar menarik supaya bukan yang duduk dalam masjid jek..amoi2 ke,apek ke, minachi ke yg terdengar khutbah pon boleh tertarik sama.

Aku ade kenalan bernama Yoga(Seorang hindu),dia ada cakap dia suka dengar khutbah yang menarik dengan sedap sebab dia kata dia suka kalo seseorang tu pandai berceramah dan mengajak ke arah kebaikan. Dan sepertimana yang kita tahu, semua agama mengajak ke arah kebaikan. Jadi, tak mustahil akan terbuka pintu hidayah buat Yoga kalo bentuk penyampaian khutbah bukan lagi sekadar membaca tetapi lebih kepada memahami dan menjiwai.

Macam kat dalam AF tu,kalo xde feel,mesti kene kritik,kan? sebab tu pentingnya khatib menjiwai khutbah yang bakal disampaikan dan teks tu kalo boleh bukan sekadar isu agama semata,biarlah menyeluruh. Oh..pasal kes ugut tok guru tu, Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Mohd Zulkarnain Abdul Rahman,berkata yang kes akan disiasat mengikut Seksyen 507 Kanun Keseksaan kerana melakukan ugutan jenayah. Padan muke ekau jang..hehehe~

Matahari terbit dari barat?!

Posted by nick boulve | Posted in , , , , | Posted on 6:59 AM

2


Aritu aku ber-fb akibat dari tiada kerja yg bleh dilakukan. (Klau ade keje pun same gak..).Tibe2 terjmpa artikel ni kat pic kwn aku...

Artikel ini menunjukkan salah satu tanda kiamat yg blh dan akan belaku iaitu TERBITNYA MATAHARI DARI BARAT.
Aku cite serba sikit la psl artikel sbb korg mesti mls nak baca punye...kecik sgt tulisan,pkai teropong baru nmpak.
Dlm artikel ini ade mengatakan yg putaran pd paksi planet Marikh semakin perlahan dan pd 30 July dia berhenti beputar dan tibe2 berputar ke arah sebaliknye(mgkin dia da pening sbb lame sgt pusing arah same je).
Perkara ini belaku smpai bulan september dan ini bermakna selama 3 bln alien ngan predator kt planet tu mengalami matahari pagi yg terbit dari barat!
Fenomena ini digelar 'Retrogade Motion' dan perkara ini bleh berlaku juga mgkin x lame lagi pd planet bumi.

Bygkan fenomena ini tibe2 belaku tanpa disedari..n pd masa tu borang taubat da x valid lagi dah....adakah kite mampu tersenyum n plan nak buat aktiviti ape utk haritu??

nick boulve berkata-klau tgk keadaan dunia skrg ni pun mmg mcm dah nk kiamat pun...so ready2 lah kite semua ye...jgn byk sgt buat dosa..takut2 nnt tercengang bgun tido kat radio ade AM krew,tp kat luar waktu petang...

Ezam Di Lantik Senator-Tiba Masa Untuk Membayar

Posted by Tongkat Warden | Posted in , | Posted on 2:05 PM

0


Malam tadi aku duk lepak2..baru pas balik keje,rehat sikit pas mandi. Tgh2 aku cedok nasi,aku dgr kat tv pasal DS Najib cakap2..pastu pemberita bagitahu psl Ezam dilantik jadi Senator. Dalam ati aku,hmphh..dah tiba ms untuk m'byr 'cukai' sebelum 1 Mei tiba..hahaha.

Aku bukannya seorg yg t'lalu extremis untuk m'bangkang mahupun seorg kaki bodek kerajaan,tapi aku lihat sesuatu tu b'dasarkan apa yg aku nampak dan bukti yg ade depan mata. Ezam dilantik jadi senator? Aku xrasa si Ezam ni layak dilantik jadi senator hanya kerana die pandai b'debat. Kalo debat air liur t'pacul penuh ngn ckp bohong,watpe...

Dan salah sorang lagi, G Palanivel, timbalan presiden MIC pulak dilantik jadi senator pasal menghargai pengorbanannya yang tidak dicalonkan pada pilihan raya kecil parlimen Hulu Selangor tetapi sebaliknya menyokong calon kompromi, P Kamalanathan.

Aku xkisah kalo nak lantik sape2 jadi senator tapi janganlah sebab nak 'bayar' org2 t'tentu,jawatan senator tu diberikan kat org2 mcm ezam ni..bukan aku p'soalkan die reti x buat keje,masalahnye BN dah gunakan kuasa yg rakyat bagi untuk kepentingan parti mereka.

Pakcik aku pernah tnya aku, dalam politik ni,sape yg betul? Aku senyap je. Pastu, pakcik aku ckp yg betul adalah parti yg ko sokong. walaupon salah,ko tetap sokong. So, aku xkisah kalo korg nak terima or x.

Perginya Nordin Mat Top Dan Datangnya Gigolo

Posted by Tongkat Warden | Posted in , | Posted on 12:16 PM

0


Sepertimana yang korang tahu,Nordin Mat Top adalah slh sorang pengganas yg dikhendaki di Asia. Dan tahun lepas kita digemparkan dengan penyerbuan oleh polis Indonesia dan dilaporkan telah berjaya membunuh Nordin Mat Top. Namun,disebalik tu ada yg melaporkan, mereka yg t'bunuh b'sm2 Nordin dikatakan terdapat tanda-tanda mati syahid. hmmm..hanya Allah Yang Lagi Maha Mengetahui.

Walaupon topik ni agak lari dari isu semasa Malaysi,tapi aku nak gak cerita kat korang pasal xsampai setahun pon, Bali dah diaibkan dengan kehadiran gigolo yg cuba menarik pelanggan asing.

Pihak polis Indonesia menangkap 'gigolo pantai' tu lepas diorang tahu yang ada dokumentari yg b'tajuk Cowboys in Paradise pasal kehidupan beberapa remaja lelaki yang tinggal berhampiran pantai, keluarga dan wanita.

Jadi secara logiknya,kalolah bali tu diancam pengeboman jika b'lakunya maksiat,aku rasa tak jadi masalah..hahaha..bukan aku nak sokong orang pengebom ni cuma kalo sesuatu p'kara tu boleh m'halang kejahatan dari b'laku,aku rs elok la dilakukan. Cuma bila bom tu diletupkan dan mengenai org yg xb'slh,tu yg xbest. Patut kasi bom gigolo-gigolo tu..

Walaupon yg t'libat adalah orang bukan Islam tapi m'jd tggjwb kita m'cegahnya. Kira bagus la polis Indonesia cuma t'lambat b'tindak. Kita sekarang semakin disempitkan dengan b'dakwah kepada orang Islam semata-mata padahal zaman rasul dlu,baginda b'dakwah pada orang kafir jugak. Sebenarnya tggjwb dakwah tu sama je kepada org Islam dan orang kafir cuma cara mungkin b'beza.

Memang kalo korang dengar pengeboman tu satu keganasan,tapi aku nak ajak korang fikir,nape rasulullah dulu suruh dibakar jek umah orang yg xsembahyang kat masjid @ surau? dan rotan budak yg dah smpai umor 10 tahun kalo xnak sembahyang walhal kalo diorang sembahyg pon tkt niat xikhlas@ t'paksa.

Jadi yg aku nampak adalah,xsalah kalo satu2 ancaman tu dapat m'halang daripada b'lakunya maksiat atau m'bawa kita ke jalan kebenaran. Sebab Allah juga memberikan peringatan dalam pelbagai bentuk antaranya ancaman untuk mencampakkan ke dalam api neraka kepada sape-sape yg xb'iman..haaa...jd pak ustaz aku arini..hahaha..

Kenapa Malaysia Tak Layak Piala Dunia?

Posted by Tongkat Warden | Posted in , | Posted on 4:25 PM

0

Bahang bola sepak piala dunia di Afrika semakin kita rasai, hanya tinggal lagi beberapa minggu dari tarikh penganjuran. Aku dok tengok ramai kaki-kaki bola dah start beli jersi team yang diorg sokong. Aku gerenti,mesti ramai yang support england. Aku minat spain dan taraf bola sepak mereka sendiri lebih baik kalo nak dibandingkan ngan england. tu pendapat aku la.

Kita tutup cerita pasal bola sepak luar negara,sekarang yang aku nak bualkan adalah kenapa Malaysia tak layak piala dunia. Kalo korang igt, sathianathan pernah cakap yang Liga super bukan bola sepak. Jadi apa yang dimaksudkan oleh si beliau? Baru-baru ni pulak,wan jamak,jurulatih negeri 9 meminta kelab menarik diri dari mengikuti AFC.

Ramai yang setuju dan ada pulak yang xterima,sebenarnya kalo korang nak tahu, tahap stamina sahaja,aku rasa Malaysia cumalah dalam 50-70 peratus nak dibanding pemain profesional luar negara. Beberapa pemain Malaysia yang pernah bermain menjalani latihan di luar negara mengakui tahap stamina setelah bermain kembali bermain di Malaysia menurun. Lebih memburukkan keadaan adalah bila kita melarang perkhidmatan pemain import. Sememangnya FAM ada sebab sendiri untuk melarang kelab mengimport pemain luar negara,tetapi masalah lain pula timbul. Pemain tempatan kurang saingan dari segi fizikal pemain sekaligus tidak menguji stamina mereka dengan pemain luar negara.

Kita tidak serius dalam pembangunan bola sepak dari akar umbi. Sebab apa aku cakap macam ni? Sebab korang tengok sekolah-sekolah dah banyak padang xde. Diorang bikin bangunan baru. Aku rasa perkara ni merencatkan perkembangan bola sepak,malah sukan di Malaysia yang melibatkan penggunaan padang besar.

Pastu player bola sepak mesti jaga makanan macam pemain gimanastik jaga diet diorang. Makanan memang sangat penting dan mempengaruhi tahap stamina dan fizikal pemain. Jangan la pagi2 dah bantai nasi lemak ngn teh tarik. Memang pekene nanti.Hahaha...

Kes polis tembak budak 15 tahun

Posted by Tongkat Warden | Posted in , | Posted on 2:33 PM

0

Sebelum kita masuk cerita pasal polis tembak budak tu,ni korang baca dulu beritanya.

SHAH ALAM – Seorang remaja lelaki disyaki penyamun mati ditembak selepas kereta dipandu suspek itu didakwa cuba merempuh anggota polis peronda di Jalan 11/2G, Seksyen 11 di sini semalam.

Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, dalam kejadian pada pukul 2 pagi itu, dua kereta peronda polis bersama empat anggota dikatakan bertembung dengan kereta jenis Proton Iswara Aeroback dinaiki dua lelaki yang berada dalam keadaan mencurigakan di Jalan Tarian 11/2 di sini.

“Anggota polis meminta pemandu kereta itu berhenti namun kereta itu dipecut laju menyebabkan polis melepaskan tembakan ke arah tayar kereta tersebut.

“Kereta itu kemudian terbabas di bahu jalan di Jalan Makyong,” kata beliau di sini semalam.

Menurut Khalid, seorang daripada lelaki itu dapat keluar dari kereta dan melarikan diri menyebabkan dua anggota polis mengejar lelaki itu.

Dua lagi anggota polis yang cuba memeriksa keadaan kereta itu terkejut apabila mendapati kereta tersebut mengundur dan cuba melanggar polis.

“Salah seorang anggota polis yang cuba mempertahankan diri telah melepaskan tembakan mengenai pemandunya.

“Pemandu kereta itu, Aminulrashid Amzah, 15, mati terkena tembakan,” kata beliau.

kredit : kosmo.com.my

Aku pasti,ramai rakyat Malaysia yang marah dan kesal dengan tindakan polis menembak secara melulu. Aku bukan polis dan aku tak rasa kita patut pertikai tugas polis cuma yang aku pelik,setiap tindakan polis perlu ada etikanya tersendiri. Sepatutnya polis tak boleh menembak penjenayah unless diorang lepaskan tembakan dulu atau mengancam nyawa orang.

Ada beberapa fakta yang aku dapat rungkaikan berkenaan kes ni:
#1.Budak tu dikatakan lari dari sekatan polis,maksudnya dia lari,bukan mengancam.
#2.Polis mengatakan parang dijumpai didalam kereta mangsa namun kakak dia menafikannya.
#3.Hanya sebilah parang dijumpai,tetapi penjenayah dikatakan berdua.Maksudnya sorang lagi akan melakukan samun hensem tanpa senjata.
#4.Budak 15 tahun,mana ada lesen kete.

Jadi,aku harap pihak polis menubuhkan satu pasukan penyiasat khas bagi kes ni dan menilai semula etika sebelum melepaskan tembakan.

Tongkat warden:Kalo aku,mintak kerajaan peruntuk senjata yang boleh disable kereta. Macam dalam game need 4 speed tu.

Gaji pengawal keselamatan vs gaji degree

Posted by Tongkat Warden | Posted in , | Posted on 1:56 PM

0

Waaa..gaji pokok pengawal keselamatan dah dinaikkan kepada RM1,100 dan RM1,450 sebulan iaitu kenaikan antara 67 dan 75 peratus, mulai 1 Julai 2010. Hmm...meriahlah pengawal2 pasni..gaji naik,korang patut bersyukur. Kira kerajaan ada la afford nak tolong orang yang berpendapatan rendah tapi janganlah pengawal jek. Kitorang yang len ni nak merasa jugak.

Bayangkanlah, gaji budak-budak degree mcm aku ni ade yang company offer setakat rm1250..aduhai..rasa macam nak cekik2 company yang bagi gaji macam tu. Bukan kita ni demand tapi yela,orang gaji berdasarkan knowledge yang kita ada. Aku rasa kerajaan kena pantau gaji yang diberikan kepada budak-budak lepasan U yang baru bekerja. Jangan sampai mereka diperalatkan.

Aku rasa kalo dah ade degree tu,boleh la dikatakan profesional dari segi jawatan yang diorang pegang dan aku rasa ade antara lepasan graduan earn less what they should(ceh..cakap omputih skit..).

Pe2 hal pon kerajaan kena percepatkan proses menjadikan negara kearah berpendapatan tinggi.Lagi cepat lagi bagus,jadi kalo nk kenekan pe2 tax,lutut dh xgoyang sangat.hahaha..

Bernafasnya blog ini

Posted by Tongkat Warden | Posted in | Posted on 10:26 AM

0

Salam,akhirnya dapat jugak aku cipta satu blog untuk tatapan umum.Hahaha..gumbira rasa dihati ni.Saja nak kasi havoc skit kat internet. Aku suka mengikuti isu-isu semasa negara dan aku nak berkongsi sama kalian semua. Jadi pendapat aku,pandangan dan luahan rasa janganlah disalah tafsir pulak.

Lagi-lagi orang2 yang boleh tangkap orang ni. Baru nak bagi pendapat, dah tangkap orang.Aduss...dah la kat 'U' dulu xleh nak berpolitik. Pastu sibuk suruh mengundi pulak.

Ada sesetengah orang xsuke sangat nak amik tahu pasal isu-isu semasa. Aku rasa semua orang kene peka,paling tak pun,korang baca tajuk pon jadilah. Macam aku aritu pergi periksa pegawai gred 41,kertas A ade banyak soalan general. Jadi kalo korang peka dengan isu semasa, sebenarnya banyak membantu korang dalam kehidupan tanpa kita sedari.

Ada diantara kita yang lebih suka berfikir pada tahap permukaan atau surface je. Aku antara yang suka berfikir sedalam-dalamnya dan luar dari permukaan,sampai aku nak buat blog ni pon lama giler...hahaha.

Akhir kata(macam teks ucapan),korang layan je la blog ni.zhassss...