Blok L Dan M pengganti Limbang-Dr Mahathir naik berang

Posted by Tongkat Warden | Posted in , , | Posted on 9:12 AM



Baru-baru ni Dr Mahathir agak melenting kerana Blok L dan M yang dulunya diusahakan oleh pihak petronas kini diserahkan kepada kerajaan Brunei. Jadi apa yang menjadi persoalan dalam isu ini? Apa implikasi pada Malaysia dan Brunei? Adakah Malaysia rugi?

Jadi aku ada buat sedikit research berkenaan dengan isu ni. Sebelum korang nak perjuangkan sesuatu,biarlah mempunyai asas yang kukuh. Jadi kat sini ada beberapa informasi berkenaan isu blok L dan M ni:

1. Kehilangan medan minyak Blok L dan M milik Malaysia dan diserahkan kepada kerajaan Brunei berikutan pelaksanaan pertukaran surat antara Malaysia dan Brunei pada 16 Mac, 2009.Maksudnya, perjanjian dijalankan masa Pak Lah memerintah.

2. Perjanjian itu meliputi persetujuan komersial yang membolehkan Malaysia menyertai dan membangunkan bersama sumber minyak dan gas di kawasan itu untuk tempoh 40 tahun. Maksudnya Petronas masih lagi boleh beroperasi tetapi royalti adalah milik kerajaan Brunei.

3.Perjanjian ni mengesahkan sempadan dalam lima sektor yang sudahpun ditetapkan menerusi perjanjian-perjanjian sebelum ini pada 1920, 1931, 1933 (dua perjanjian berasingan) dan 1939. Sektor lain yang belum mempunyai perjanjian sempadan darat,hal sempadan darat akan ditetapkan berdasarkan prinsip aliran air. Apabila urusan persempadan darat selesai, satu sempadan yang muktamad dan kekal akan ditetapkan antara Sarawak di bahagian Malaysia dan Brunei di satu pihak lagi.

4.Simpanan minyak mentah di situ bermutu tinggi , dianggarka sebanyak 1 bilion tong. Potensi hasilnya dianggarkan RM320 bilion.

5.Pada 16 Mac 2009, Bernama melaporkan Abdullah Ahmad Badawi di Bandar Seri Bengawan menyatakan bahawa "Brunei telah secara rasmi menggugurkan tuntutan ke atas Limbang". Pengguguran tuntutan oleh Brunei itu adalah sebahagian daripada Pertukaran Surat-Surat yang dimeterai beliau dengan Sultan Hassanal Bolkiah di Istana Nurul Iman.

Jadi,bagi aku sememangnya jalan penyelesaian ini adalah berbentuk 'win win situation'. Walaupun Malaysia secara Matematiknya kehilangan RM320 bilion pendapatan,namun hubungan kedua-dua negara lebih daripada nilai tersebut. Macam adik beradik, wang dan harta xkan dapat m'perbaiki hubungan yang keruh. Malah pihak brunei menjemput petronas membangunkan kawasan blok L dan M tersebut disamping melepaskan tuntutan terhadap Limbang. Diharap isu ni xmerenggangkan hubungan 2 hala antara kedua-dua negara. Relax dude, Malaysia ada banyak lagi blok simpanan yang masih belum diterokai.

p/s:Peace no war..=)

Comments (0)

Post a Comment