Kenapa Malaysia Tak Layak Piala Dunia?

Posted by Tongkat Warden | Posted in , | Posted on 4:25 PM

Bahang bola sepak piala dunia di Afrika semakin kita rasai, hanya tinggal lagi beberapa minggu dari tarikh penganjuran. Aku dok tengok ramai kaki-kaki bola dah start beli jersi team yang diorg sokong. Aku gerenti,mesti ramai yang support england. Aku minat spain dan taraf bola sepak mereka sendiri lebih baik kalo nak dibandingkan ngan england. tu pendapat aku la.

Kita tutup cerita pasal bola sepak luar negara,sekarang yang aku nak bualkan adalah kenapa Malaysia tak layak piala dunia. Kalo korang igt, sathianathan pernah cakap yang Liga super bukan bola sepak. Jadi apa yang dimaksudkan oleh si beliau? Baru-baru ni pulak,wan jamak,jurulatih negeri 9 meminta kelab menarik diri dari mengikuti AFC.

Ramai yang setuju dan ada pulak yang xterima,sebenarnya kalo korang nak tahu, tahap stamina sahaja,aku rasa Malaysia cumalah dalam 50-70 peratus nak dibanding pemain profesional luar negara. Beberapa pemain Malaysia yang pernah bermain menjalani latihan di luar negara mengakui tahap stamina setelah bermain kembali bermain di Malaysia menurun. Lebih memburukkan keadaan adalah bila kita melarang perkhidmatan pemain import. Sememangnya FAM ada sebab sendiri untuk melarang kelab mengimport pemain luar negara,tetapi masalah lain pula timbul. Pemain tempatan kurang saingan dari segi fizikal pemain sekaligus tidak menguji stamina mereka dengan pemain luar negara.

Kita tidak serius dalam pembangunan bola sepak dari akar umbi. Sebab apa aku cakap macam ni? Sebab korang tengok sekolah-sekolah dah banyak padang xde. Diorang bikin bangunan baru. Aku rasa perkara ni merencatkan perkembangan bola sepak,malah sukan di Malaysia yang melibatkan penggunaan padang besar.

Pastu player bola sepak mesti jaga makanan macam pemain gimanastik jaga diet diorang. Makanan memang sangat penting dan mempengaruhi tahap stamina dan fizikal pemain. Jangan la pagi2 dah bantai nasi lemak ngn teh tarik. Memang pekene nanti.Hahaha...

Comments (0)

Post a Comment