Obesiti di Malaysia semakin meruncing? Bagaimana mengatasinya?

Posted by Tongkat Warden | Posted in , , , | Posted on 4:16 PM

Rakyat Malaysia merupakan antara negara yg plg ramai m'hidapi obesiti dikalangan negara Asia Pasifik. Seharian gaya pemakanan kita kurang dikawal dengan pengambilan gula yg tinggi,makanan yg b'lemak dan sebagainya. Memang Malaysia boleh dikatakan kaya dengan kepelbagaian makanan dengn pengaruh dari masakan India, China, Indonesia dan Malaysia sendiri. Namun, pernahkah kita menilai sendiri berapa kalori yg telah diambil dan berapa pula yg betul2 diperlukan?

BMI dapat m'bantu mengukur kadar obesiti seseorang.
Mungkin ada yg m'punyai duit lebih, bolehlah melakukan rawatan di pusat2 m'kuruskan badan yg t'kenal kat TV tu namun bg admin, cara 'natural' iaitu dgn senaman dan diet t'atur adalah cara yg t'baik dan selamat serta murah. Di bawah merupakan beberapa kalori dalam satu2 sajian makanan:

Kira berapa kalori yg anda amik dalam setiap 1 sajian makanan. padankan dengan bilangan kalori yg anda perlukan dalam sehari. Dibawah adalah kiraan bagi menentukan jumlah kalori(RMR) yang diperlukan.:

Women: (9.99 x w) + (6.25 x h) – (4.92 x y) – 161
Men: (9.99 x w) + (6.25 x h) – (4.92 x y) + 5
w = berat(kg)
h = tinggi(cm)
y = tahun/umur

Apabila RMR dah dikira, sekarang darabkan dengan faktor dibawah mengikut pada 'workload' atau beban kerja anda seharian:
Sedentary: 1.0 – 1.3
Low-Active: 1.4 – 1.5
Active: 1.6 – 1.8
Very Active: 1.9 – 2.5

Displinkan diri anda dengan mematuhi kalori yg sepatutnya anda ambil setiap hari dan banyakkan bersenam.Selamat Mencuba..=)

Comments (0)

Post a Comment